|
Post by rrogga on Aug 29, 2010 9:47:00 GMT 1
hej vi ska städa upp på området (ta bort fällda träd och stubbar) Röja mer E V gräva ner trummor på myren om det går som planerat ska vi byta ut trumman undervägen mellan träsket och sjön om vi blir mycket folk så ska vi försöka bygga stockbro sektioner och släpa ut på myren i kanten vid skjutbanan så att vi kan få en rund slinga runt hela området skapa ett snäll spår (Döskalle slingan) ta gärna med fyrhjulingar med timmer vagnar motorsågar spadar Röjsågar
tala gärna om om ni kommer och hjälper till gäller även ni som vill åka fyrhjuling på banorna i framtiden Frågor 070 430 98 28 Roger
|
|
|
Post by landymoberg on Sept 7, 2010 8:24:21 GMT 1
Hej! Jag försöker samla med mig några LandRover killar, men jag kommer ialla fall med min Disco och röjer på lördagen. Yxa och spade med, samt gott humör = )
Thomas Moberg
|
|
|
Post by Mecu on Sept 7, 2010 20:16:06 GMT 1
Jag och troligtvis Martin kommer med motor- och röjsåg. Jag kan plocka på mig lite allt möjligt för brobygge också!
|
|
|
Post by rrogga on Sept 8, 2010 22:19:55 GMT 1
låter bra det hoppas det kommer mycket folk blir fika och mat underdagen om det går som tänkt ska vi ha husor som förser oss med förtäring
|
|
|
Post by steedv on Sept 19, 2010 13:15:13 GMT 1
Lägger ut en liten reminder om arbets dagen den 2 oktober Det finns mycket som vi har på önskelistan ,men som det känns så har vi alla jobbat lite vid varje åk-tillfälle och många små insattser har gett ett bra resultat tycker jag ,,,på min prio lista ligger det "BROAR" i myren känns som det är en djävulsk dragning ut i träsket ( tror nog att mitt umgänge med rogge har smittat mig med träsk feber,,,kan inte låta bli att testa) pluss en del stubb brytning vid rogges bro sedan så skall det röjas en väg i skogen nedan parkeringen. har en ide om en effektiv bro konstruktion tror jag vad sägs om att fälla sex -meters stock , lägga ut dom på längden .. sedan lägga typ last pallar och bygga sig framåt ? så här menar jag: lägga ut 2 stockar plasera pallarna i palltrucks hålen skruva/spika fast dom (blir en ganska stor yta som bär) gör likadant för nästa sida ,då har man fått en ganska stabil bärighet skulle jag tro , vad tor ni som sagt en ide ,,,, problemet är att införskaffa lastpallar, jag skall tigga på jobbet finns det flera som kan hjälpa till med införskaffning av pallar? tror att det skule funka med det här sytemet, har själv kört på den konstruktionen och det bär kanon bra på myrar och löst underlag . TROR VI PÅ IDE`n ? skriv gärna på forumet kom med andra förslag om ni har några .................
|
|
|
Post by Mecu on Sept 19, 2010 20:06:15 GMT 1
Låter som ett smidigt sätt att snabbt få ihop en bro. Jag kan kanske få lös lite lastpallar jag med. Kan det hålla med engångspallar? EU-pall som man får betalt för att skicka tillbaka är väl lite svårare att få tag på.
|
|
|
Post by rrogga on Sept 19, 2010 20:14:20 GMT 1
hej hej tycker det verkar klent men vi får prova lite olika varianter typ den vi bygde bron av går åt en h......s massa stock men det blir starkt måste samla i hop material till lördagen typ spik skruv förband skruvdragare kvast skaft 22 mm hålband lite önske mål på med havd material alla kan ta med nånting ni har hemma o skräpar eller det kanske finns andra bra sätt vi inte har tänkt på om någon har färska ideer håll inte inne med dom skrik till
070 430 98 28 Roger
070 207 35 51 Stefan
070 778 34 49 uffe
|
|
|
Post by steedv on Sept 20, 2010 15:57:51 GMT 1
KLENT ...... no way in hell ;D jag lovar dig rogge jag kommer att bygga dom så att du kan åka med chevan i 8:or på den typen av bro .. ;D med barlast om du vill har språkat med några som gjort den typen av bro på myrar och den håller utan tvekan ,,,ska försöka förklara konstruktionen lite bättre : det åtgår 4 långa stockar , de läggs på längden i lagom bredd som en pall lyft sedan så lägger man ut pallarna på längden , skruvar eller spikar fast dom skarvar i nästa pall osv osv , gör sedan en till bredvid så det passar de flesta axel bredder .....ser framför mig ca 10 pallars längd ca 12 meter X2 jag har fixat ett 10 tal pallar ( riktiga sj pallar är nog ett måste) hoppas att det ev är fler som kan anskaffa några pallar , även om man bara kan fixa en så är det i allafall en pall till. fördelen är att det blir stor bärighet på liten yta . + att det är ganska snabbt att fixa till ..... å nu är jag lika envis som rogge på att prova det ....trots tvivlande tankar från rogge hehehe så om det finns pallar till övers tigg dom för om det blir så enkelt och bra som jag tror så kan vi även göra en i spåret som går ut bakom crossbanan ( peckas IH spår) då har vi en rund slinga klar även där utan att vi behöver jobba ihjäl oss med bro byggen . så än en gång ....PALLAR., hjälp oss skaffa flera ......man kanske vet någon som vet någon som kan tänkas sponsra med 1 eller flera jag hämtar dom om ni ringer 070-2073551.....fri höjd i sverige så det går på många på en vagn
|
|
|
Post by rrogga on Sept 20, 2010 21:32:32 GMT 1
fri höjd ligger på 4.50 i sverige ville bara berätta man måste ju prova annars vet man inte men pallarna brukar inte hålla för min bil men vi får se då annars e det bara att göra nått annat har man inte testat vet man inte om det funkar eller inte heller
|
|
|
Post by hellstrom on Sept 20, 2010 22:48:00 GMT 1
Nej rogga det är bara om du åker under viadukter och liknande det är 4.50 som standard annars är det fritt fram och lasta på höjden skulle dock vara kul att se en släpvagn som är lastad 6m på höjden. ;D
|
|
|
Post by rrogga on Sept 21, 2010 4:28:45 GMT 1
lovar när det händer vill ja va me och fota *LER*
|
|
|
Post by steedv on Sept 21, 2010 11:22:55 GMT 1
;D hahaha då är du på åland bland dom andra mumintrollen
|
|
|
Post by steedv on Sept 21, 2010 16:17:12 GMT 1
;D nu har jag 10 pallar = 6m bro får nog ihop minst 10 till = 12 m bro är det någon mer som fått tag i nån pall jag håller koll så länge jag pallar hahahahaha skriv gärna om ni kan få tag i pall ......
|
|
|
Post by rrogga on Sept 21, 2010 17:10:07 GMT 1
ha ha ha du e rolig du
|
|
|
Post by hellstrom on Sept 21, 2010 17:47:55 GMT 1
jag har 2st nu hoppas hitta flera under veckan.
|
|